Αναζήτηση στο ιστολόγιο

Πέμπτη, 26 Ιουλίου 2012

Καρπούζι, το φρούτο του καλοκαιριού

Το καρπούζι (ή υδροπέπονο, σύμφωνα με τα λεξικά) είναι το κατεξοχήν φρούτο του καλοκαιριού. Αρέσει σε μικρούς και μεγάλους, για τη γλυκειά γεύση του, αλλά και τη δροσιά του. Καταλανώνεται συνήθως σε μεγάλες ποσότητες, αν και συχνά συνοδεύεται με ανακριβείς (και αντικρουόμενους) ισχυρισμούς, όπως ότι "το καρπούζι παχαίνει" , "είναι ακατάλληλο για διαβητικούς", "αδυνατίζει" κλπ.

Ποια είναι η αλήθεια;

Το καρπούζι έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό- το νερό αντιστοιχεί στο 90% περίπου του βάρους του. Έχει σχετικά λίγες θερμίδες.  Δύο φλυτζάνια καρπούζι αποδίδουν 80-100 θερμίδες, όσες περίπου και μια μικρή μπανάνα ή ένα μεγάλο μήλο. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α και βιταμίνη C, περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β, ενώ έχει και αρκετά ιχνοστοιχεία, όπως κάλιο, ασβέστιο και σίδηρο. Επιπλέον είναι πηγή φυτικών ινών και φυτοστερολών.

Το καρπούζι λοιπόν μπορεί να συμπληρώσει ιδανικά ένα γεύμα ή να αποτελέσει σνακ τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού, φτάνει να μη γίνουν υπερβολές στην ποσότητα (1-2 λεπτές φέτες είναι αρκετές).   Επιπλέον, για τους λάτρεις του καρπουζιού, υπάρχουν αφθονες συνταγές για γλυκά με βάση το καρπούζι, όπως γλυκό του κουταλιού, γρανίτα, μους, μαρμελάδα κλπ.


ποικιλία καρπουζιού χωρίς κουκούτσια
πηγή εικόνας





Αίνιγμα
Πράσινος πύργος, κόκκινα παράθυρα
μαύροι καλογέροι κατοικούνε μέσα. Τι είναι;

Γνωμικά
Δε χωράνε 2 καρπούζια στην ίδια μασχάλη
Το καρπούζι κι ο άνθρωπος δε φαίνονται απέξω, τι λογής είναι από μέσα.



Υγ.Στο ιστολόγιο του Σαραντάκου μπορείτε να διαβάσετε ένα ενδιαφέρον άρθρο για την ετυμολογία της λέξης καρπούζι

Τρίτη, 24 Ιουλίου 2012

Δίαιτα του καρπουζιού, του πεπονιού και κολοκύθια τούμπανα

πηγή εικόνας 
Η σημερινή ανάρτηση είναι με αφορμή μία ακόμα ανορθόδοξη δίαιτα (fad diet) που κυκλοφορεί πολύ τις τελευταίες μέρες, τη λεγόμενη "δίαιτα του καρπουζιού".

Το εν λόγω διατροφικό σχήμα προτείνει την αντικατάσταση των περισσότερων γευμάτων μέσα στην ημέρα από καρπούζι, σε ποσότητα που δεν υπερβαίνει τη μία με δύο φέτες κάθε φορά (!) , ενώ υπόσχεται θεματική απώλεια της τάξεως των 5 (!!!) κιλών την εβδομάδα.  Ολόκληρο το σχήμα μπορείτε να δείτε εδώ. *

Ένας έμπειρος διαιτολόγος, εξετάζοντας αυτό το σχήμα καταλαβαίνει ότι σε καμία περίπτωση δε μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του οργανισμού σε ενέργεια, πρωτεΐνες και μικροθρεπτικά συστατικά, όπως είναι οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία. Αυτό δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι το καρπούζι δεν είναι μια υγιεινή τροφή, διαθέτει άλλωστε αρκετές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, όπως όλα τα φρούτα,  απλώς δεν επαρκούν για την πλήρη κάλυψη όλων των αναγκών.

Όσο για την υποσχόμενη απώλεια, στο μεγαλύτερο μέρος της πρόκειται για απώλεια υγρών παρά για απώλεια λίπους, ενώ ό,τι χαθεί σύντομα θα αναπληρωθεί από τον οργανισμό.

Αν και ακούγεται εξαιρετικά δύσκολο να ακολουθήσει κανείς ένα τόσο στερητικό διαιτολόγιο, δεν θα είναι λίγες οι περιπτώσεις των ατόμων που και αυτή τη φορά θα εναποθέσουν τις ελπίδες τους για καλλίγραμμο σώμα, και θα προσπαθήσουν να το ακολουθήσουν κατά γράμμα, αναλογιζόμενοι τη θεαματική απώλεια. Ιδιαίτερα ευάλωτοι σε τέτοια σχήματα είναι οι άνθρωποι που πάσχουν από διατροφικές διαταραχές.

Αυτό το ανορθόδοξο διατροφικό σχήμα βέβαια δεν είναι το μοναδικό, κυκλοφορούν αρκετές παραλλαγές, πχ δίαιτα του ρυζιού, δίαιτα του ανανά, δίαιτα της λαχανόσουπας κλπ .

Όλα αυτά τα ανορθόδοξα σχήματα έχουν μειωμένη αποτελεσματικότητα, στερούν τον οργανισμό από απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, και τέλος δε βοηθούν το άτομο να αποκτήσει υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Για να αποφύγει κανείς τον κίνδυνο να πέσει θύμα παραπλάνησης είναι καλό να εξετάζει με κριτική ματιά τις πληροφορίες που διαβάζει στο διαδίκτυο.

Τί να προσέχουμε :

Ποιός και που δημοσιεύει
Καταρχάς , ποιός γράφει το άρθρο; Είναι διαιτολόγος; Διατροφολόγος; Ιατρός; Το σάιτ στο οποίο δημοσιεύονται είναι αξιόπιστο; Φιλοξενεί κι άλλα άρθρα από τον επιστημονικό τομέα;

Ισχυρισμοί
Τί ισχυρίζεται το άρθρο; Εύκολη λύση; Μαγική απώλεια; Αποφυγή ολόκληρων διατροφικών ομάδων; Χρήση ύποπτων σκευασμάτων; Βασίζεται σε παραπάνω από μία έρευνες; Υπερβολικά αυστηρό πρόγραμμα; Υπερβολική χρήση ενός τροφίμου; Είναι πολύ καλή για να είναι αληθινή; Υπόσχεται απώλεια πάνω από 1,5 κιλό την εβδομάδα;

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με τις πληροφορίες που διαβάζουμε στα περιοδικά και στο διαδίκτυο.  Όπως δε θα ακολουθούσαμε συμβουλές για κάποιο θέμα υγείας από άτομο που δεν είναι γιατρός, έτσι δεν λαμβάνουμε οδηγίες από άτομα που δεν είναι ειδικευμένα στον τομέα της διατροφής και της διαιτολογίας. Γιατί με την υγεία μας δεν παίζουμε!


Ιωάννα Γ. Παπαγιαννοπούλου
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
thematadiatrofis.gr


*[edit 30/9/2017: Το επίμαχο άρθρο με το διατροφικό σχήμα έχει κατέβει. Δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο queen.gr,m, στη διεύθυνση http://www.queen.gr/YGEIA-FITNESS/DIATROFH-DIAITES/item/55627-i-diaita-toy-karpoyzioy-tha-sas-kanei-gazeles]

λέξεις κλειδιά: καρπούζι, διαιτα καρπουζιου, δίαιτα καρπουζιού, ανορθόδοξη δίαιτα

Τετάρτη, 4 Ιουλίου 2012

Κακή επιστήμη στην υπηρεσία της διαφήμισης 2

Τρόφιμα που αδυνατίζουν, βιταμίνες που θεραπεύουν κάθε ασθένεια, θαυματουργά χάπια και μαγικά τεστ. Τι είναι αλήθεια και τι ψέματα; Πόσο ειλικρινείς είναι οι διαφημίσεις που μας βομβαρδίζουν κάθε μέρα;

Αν και χρειάζονται ώρες εκπομπών για να αναλυθεί διεξοδικά το φαινόμενο, η εκπομπή του Κώστα Βαξεβάνη, το κουτί της Πανδώρας, που προβλήθηκε χτες από τη συχνότητα της ΝΕΤ, ήταν ιδιαίτερα κατατοπιστική. Όσοι  δεν την προλάβατε, μπορείτε να την δείτε εδώ:

Κακή Επιστήμη στην υπηρεσία της διαφήμισης 2ο Mέρος

 Από τον επίλογο της εκπομπής

" Στις φυλές τις Αφρικής οι μάγοι πουλάνε μαγικά φίλτρα και ματζούνια. Εμείς όμως δεν είμαστε Αφρική, είμαστε αναπτυγμένη Ευρώπη και δεν πιστεύουμε σε μαγικά φίλτρα, μόνο σε κάτι ουσίες που μπορούν να κάνουν θαύματα. Είμαστε η μεγάλη φυλή της ανάγκης. Έχουμε ανάγκη να πιστεύουμε σε συνταγές που θα μας σώσουν χωρίς κόπο."